STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Preambuła
Mając na uwadze obowiązek prawny wynikający z zapisów Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560 oraz treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, Obiekt przyjmuje niniejszy dokument, jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Obiekcie dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

§1. Definicje
Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:
1.Dziecko - każda osoba poniżej 18 roku życia.
2.Dyrektor Obiektu/Koordynator - osoba zarządzająca Obiektem odpowiedzialna za realizację niniejszej Procedury.
3.Krzywdzenie Dziecka - oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
4.Obca osoba dorosła - każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla Dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
5.Obiekt - rozumiany jako miejsce prowadzenia przez Spółkę działalności hotelowej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań oraz jako organizowanie przez Spółkę wydarzeń rekreacyjnych, sportowych lub związanych z rozwijaniem zainteresowań.
6.Pracownik Obiektu – rozumiany jako osoba wchodząca w skład personelu Obiektu, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac w Obiekcie.
7.Pracownik zatrudniony do pracy z Dziećmi – Pracownik Obiektu, który pracuje z dziećmi, w tym osoba współpracująca w oparciu o umowę cywilnoprawną, praktykant, stażysta i wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby, podlegająca obowiązkowi sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
8.Przestępstwo na szkodę Dziecka – na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego1). Z uwagi na specyfikę obiektów, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk).
9.Spółka – Hossa.biz Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-280) ul. Norwida 1.
10.Standardy Ochrony Małoletnich – wyciąg z Procedury zamieszczany na stronie www Obiektu.

§ 2.
Procedurę ochrony Dzieci w naszym Obiekcie będziemy realizować poprzez niniejsze zasady:
1.Obiekt prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
2.Obiekt uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
3.Obiekt w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
4.Obiekt zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że Dziecko przebywające w Obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
5.Jedną z form skutecznego zapobiegania Krzywdzeniu Dzieci jest identyfikacja Dziecka przebywającego w Obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w Obiekcie.

§ 3. Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka
1.Zawsze, kiedy jest to możliwe należy dokonywać identyfikacji Dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Obiekcie.
2.W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko krzywdzenia Dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez Pracownika Obiektu w recepcji, jeśli recepcja jest prowadzona w danym Obiekcie.
3.Aby dokonać identyfikacji Dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Obiekcie należy:
a.Zapytać o dokument Dziecka (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną) i odnotować jego dane w rejestrze Obiektu jeśli taki jest prowadzony.
b.Zapytać o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło lub przebywa w Obiekcie.
c.W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację – osobę dorosłą oraz Dziecko.
d.Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd Obcej Osoby Dorosłej z Dzieckiem (np. oświadczenie rodzica). Jeżeli Obca Osoba Dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, celem skontaktowania się i potwierdzenia przebywania Dziecka w Obiekcie z Obcą osobą dorosłą, za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Jednocześnie należy poinformować rodzica lub opiekuna prawnego o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu Dziecka i przekazać mu informację o danych administratora i miejscu, gdzie może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną (Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich).
4.W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu Dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom korzystającym z Obiektu bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
5.Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować, za czas poświęcony na upewnienie się, że Dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa Dzieciom.
6.W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego odnośnie krzywdzenia Dziecka należy powiadomić Dyrektora Obiektu /Koordynatora i ochronę (o ile jest w tym czasie na terenie Obiektu).
7.Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno Dziecko jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
8.Dyrektor Obiektu/ Koordynator, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub, w razie wątpliwości, przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
9.W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę Dziecka, Dyrektor Obiektu/ Koordynator zawiadamia o tym fakcie policję
10.Wszyscy Pracownicy Obiektu, w tym serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrona Obiektu, w przypadku gdy są świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji, powinni o tym fakcie niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Obiektu/ Koordynatora, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
11.W zależności od sytuacji i miejsca Dyrektor Obiektu/ Koordynator weryfikuje na ile podejrzenie Krzywdzenia Dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

§ 4. Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie Dziecka
1.Mając uzasadnione podejrzenie, że Dziecko przebywające w Obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (Pracownik Obiektu/Dyrektor Obiektu/Koordynator). Jeśli zawiadamiającym jest Pracownik Obiektu, jednocześnie o zdarzeniu informuje Dyrektora Obiektu/Koordynatora.

§ 5. Zatrudnianie osób do pracy z Dziećmi
1.Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.

§ 6. Przepisy końcowe
1.Standardy Ochrony Małoletnich jako wyciąg z Procedury jest udostępniony na stronie internetowej Obiektu, w recepcji Obiektu, jeśli jest prowadzona w danym Obiekcie bądź wywieszony na tablicy informacyjnej jeśli jest w Obiekcie.
2.Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena niniejszej Procedury w celu zapewnienia dostosowania jej do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.

Załączniki:
1) Załącznik nr 1: Klauzula informacyjna do kontaktu z rodzicem/opiekunem prawnym małoletniego.


Załącznik nr 1 Klauzula informacyjna do kontaktu z rodzicem/opiekunem prawnym małoletniego
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej „RODO”), w związku z otrzymaniem Pani/Pana danych osobowych jako rodzica lub opiekuna prawnego dziecka przebywającego w jednym z naszych obiektów, niniejszym informujemy, iż:
1.Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Hossa.biz Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, ul. Cypriana Kamila Norwida 1, 80-280 Gdańsk (dalej jako „Administrator”).
2.Osobą kontaktową we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych u Administratora jest Inspektor Ochrony Danych, z którym można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@hossabiz.pl.
3.Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się co najmniej w jednym z niżej wskazanych celów:
a)na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, jako niezbędne do wykonania obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w szczególności realizacji praw z RODO oraz praw konsumenckich.
b)na podstawie art. 6 ust. 1 lit. d) RODO, w celu ochrony żywotnych interesów małoletniego dziecka, będącego gościem Obiektu, dla którego jest Pan/Pani rodzicem lub opiekunem prawnym, a co do którego zachodzi wątpliwość, czy przebywa na terenie obiektu za Pani/Pana zgodą i wiedzą.
c)na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym ustalenia, obrony i dochodzenia roszczeń.
4.Administrator przetwarza następujące kategorie danych osobowych:
a)imię, nazwisko.
b)numer PESEL lub numer paszportu (jeśli Administrator otrzymał dokumenty je zawierające od gościa obiektowego przebywającego z małoletnim dzieckiem).
c)adres korespondencyjny.
d)numer telefonu.
e)adres e-mail.
5.Posiada Pani/Pan prawo do realizacji poniższych praw na zasadach wskazanych w art. 15-22 RODO:
a)dostępu do treści swoich danych, w tym żądania kopii danych.
b)sprostowania nieprawidłowych danych oraz żądania uzupełnienia niekompletnych danych.
c)usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”), jeśli zachodzi jedna z następujących okoliczności:
i.dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane.
ii.osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw na mocy art. 21 ust. 1 (w związku z przetwarzaniem danych na podstawie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej przez Administratora albo uzasadnionym interesie Administratora lub osoby trzeciej) i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania lub osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw na mocy art. 21 ust. 2 wobec przetwarzania (w związku z przetwarzaniem danych na potrzeby marketingu bezpośredniego).
iii.dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.
iv.dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega Administrator.
d)ograniczenia przetwarzania, w następujących przypadkach:
i.osoba, której dane dotyczą, kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający Administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych.
ii.przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania.
iii.Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
iv.osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw na mocy art. 21 ust. 1 (w związku z przetwarzaniem danych na podstawie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej przez Administratora albo uzasadnionym interesie Administratora lub osoby trzeciej) wobec przetwarzania – do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy.
v.po stronie Administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby, której dane dotyczą.
e)przenoszenia danych, jeżeli:
i.przetwarzanie odbywa się na podstawie udzielonej zgody lub na podstawie umowy oraz
ii.przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany.
f)cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, przy czym cofniecie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
g)prawo do złożenia sprzeciwu:
i.w każdym przypadku, gdy Pani/Pana dane przetwarzane są na potrzeby marketingu bezpośredniego.
ii.w przypadku zajścia szczególnej Pani/Pana sytuacji w zakresie przetwarzania danych osobowych, gdy podstawą przetwarzania danych jest prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Pani/Pana interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
6.Realizacji uprawnień można dokonać m.in. wysyłając żądanie pod adres Inspektora Ochrony Danych (podany w pkt. 2 powyżej), a także w drodze korespondencji pisemnej, lub osobiście w siedzibie Administratora.
7.Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa dotyczące danych osobowych.
8.Pani/Pana dane osobowe są lub mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców:
a)osobom upoważnionym przez Administratora, pracownikom i współpracownikom, członkom organów Administratora, którzy muszą mieć dostęp do danych osobowych w celu wykonywania swoich obowiązków.
b)dostawcom usług, w tym zaopatrującym Administratora w rozwiązania techniczne oraz organizacyjne umożliwiające zarządzanie organizacją Administratora (w szczególności dostawcom usług teleinformatycznych, pocztowych, spedycyjnych, prawnych, księgowych, audytowych, bezpieczeństwa i przechowywania danych, podatkowo – księgowych, ochrony osób i mienia), na podstawie stosownych umów o powierzenie przetwarzania danych.
c)Franczyzodawcom.
9.Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane:
a)dla celów, o których mowa w pkt 3 b) powyżej (żywotny interes małoletniego) - przez okres świadczenia usług obiekowych na rzecz małoletniego, którego jest Pan/Pani rodzicem lub opiekunem prawnym.
b)dla celów związanych z wykonaniem obowiązków prawnych - przez czas wymagany przez obowiązujące przepisy prawa lub do czasu wykonania tych obowiązków, nie
dłużej niż przez czas w jakim Administrator może ponieść konsekwencje prawne
niewykonania obowiązku.
c)dla celów związanych z realizacją uzasadnionych interesów Administratora - przez okres wskazany w przepisach prawa dla przedawnienia się poszczególnego rodzaju roszczeń związanych ze świadczeniem usług hotelowych i ochroną małoletniego, ze skutkiem liczonym na koniec danego roku kalendarzowego.
10.Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do organizacji międzynarodowych.
11.Pani/Pana dane osobowe zostały pozyskane od gościa obiektowego przebywającego z Pani/Pana dzieckiem w obiekcie lub od tego dziecka.
12.Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. Ponadto uprzejmie informujemy, iż osoby, których dane są przetwarzane, mają prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych do celów marketingu bezpośredniego w każdym momencie, zaś w razie przetwarzania danych w uzasadnionym interesie Administratora – w przypadku zajścia szczególnej sytuacji zgodnie z art. 21 RODO.

---
 

1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j.Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późń. zm.)